Direct-drive, közvetlen hajtás

A direct-drive, vagy közvetlen hajtás alatt azt értjük, amikor a hűtőberendezés jármű motorral meghajtott. A működtetésükhöz szükséges energiát a gépjármű motor forgatónyomatéka biztosítja, tengelykapcsolón keresztül a nyitott kompresszornak. Járműhűtés kategóriában a második legkisebb teljesítményű kategóriát képviselik. Jellemzően 0 °C-os teljesítményük nem haladja meg a legnagyobb berendezés esetében sem a 7-8 kW-ot.

Kialakítható belőlük kettős üzemű gép is, ami hálózatról is üzemeltethető. Kettős üzem esetén a hűtőkörben kettő kompresszor található. Az egyik a jármű motorjára szerelve, a másik pedig a kondenzátor egységben van elhelyezve (6.2.8. ábra). A két kompresszor működése egymástól reteszelve van és a hűtőkörön belüli összekapcsolásuk visszacsapó szelepen keresztül valósul meg, hogy egymás működését ne zavarják.

Hálózati
kompresszor

Képtalálat a következőre: „carrier xarios 350 operaton manuals”

Kondenzátor egység. 6.2.8 ábra

Forrás: Carrier Transicold Operating Manual

Visszacsapó szelepMotorról hajtott kompresszortól belépő nyomó csonkVisszacsapó szelepHálózati kompresszortól belép őnyomó csonkKilépő csonk kondenzátor fele




6.2.9. ábra

Forrás Thermo King Direct Drive training

6.2.10. ábra

Tekintettel arra, hogy az alkalmazott hálózati kompresszorok lehetnek hermetikus, illetve félhermetikus kivitelűek, és a hűtőkör közös a jármű motorral hajtott kompresszorral, a rendszerben alkalmazott kompresszor olajnak minden esetben meg kell felelnie annak a feltételnek, hogy a villamos betét motorral érintkezve ne okozzon kárt annak tekercselésében és megfelelő dielektromos állandója kell hogy legyen, amellett, hogy maradéktalanul el kell látnia a feladatait a hűtőkörben. A gyártók, ennek érdekében, szinte kizárólag POE, azaz poliészter alapú szintetikus kompresszorolajokat alkalmaznak (6.2.10. ábra).