Direct-drive, közvetlen hajtás
A direct-drive, vagy közvetlen hajtás alatt azt értjük, amikor a hűtőberendezés jármű motorral meghajtott. A működtetésükhöz szükséges energiát a gépjármű motor forgatónyomatéka biztosítja, tengelykapcsolón keresztül a nyitott kompresszornak. Járműhűtés kategóriában a második legkisebb teljesítményű kategóriát képviselik. Jellemzően 0 °C-os teljesítményük nem haladja meg a legnagyobb berendezés esetében sem a 7-8 kW-ot.
Kialakítható belőlük kettős üzemű gép is, ami hálózatról is üzemeltethető. Kettős üzem esetén a hűtőkörben kettő kompresszor található. Az egyik a jármű motorjára szerelve, a másik pedig a kondenzátor egységben van elhelyezve (6.2.8. ábra). A két kompresszor működése egymástól reteszelve van és a hűtőkörön belüli összekapcsolásuk visszacsapó szelepen keresztül valósul meg, hogy egymás működését ne zavarják.
Kondenzátor egység. 6.2.8 ábra
Forrás: Carrier Transicold Operating Manual
6.2.9.
ábra
Forrás Thermo King Direct Drive training
6.2.10. ábra
Tekintettel arra, hogy az alkalmazott hálózati kompresszorok lehetnek hermetikus, illetve félhermetikus kivitelűek, és a hűtőkör közös a jármű motorral hajtott kompresszorral, a rendszerben alkalmazott kompresszor olajnak minden esetben meg kell felelnie annak a feltételnek, hogy a villamos betét motorral érintkezve ne okozzon kárt annak tekercselésében és megfelelő dielektromos állandója kell hogy legyen, amellett, hogy maradéktalanul el kell látnia a feladatait a hűtőkörben. A gyártók, ennek érdekében, szinte kizárólag POE, azaz poliészter alapú szintetikus kompresszorolajokat alkalmaznak (6.2.10. ábra).