Járműklíma

Forgalomban résztvevő járművet, kizárólag gépjármű fenntartói engedéllyel rendelkező vállalkozás, szakirányú képzettséggel rendelkező szakembere végezhet a gépjármű fenntartói engedélyben szereplő és képzettségi szintjének megfelelő mértékig, amiért felelősséggel tartozik. Minden olyan tevékenység, ami a forgalomban részt vevő járműveken javítás karbantartás átalakítás vagy egyéb céllal elvégzésre kerül, jármű fenntartói engedély nélkül a közlekedés veszélyeztetésének minősül és jogkövetkezményt von maga után.

Néhány fontosabb vonatkozó rendelkezés:

„A gépjárműfenntartó tevékenység személyi és dologi feltételeiről szóló 1/1990. (IX. 29.) KHVM rendelet, az egyes veszélyes tevékenységek biztonsági követelményeiről szóló szabályzatok kiadásáról szóló 17/1993. (VII.1.) KHVM rendelet, az Emelőgép Biztonsági Szabályzat kiadásáról szóló 47/1999. (VIII.4.) GM rendelet, a fluortartalmú üvegházhatású gázokkal és az ózonréteget lebontó anyagokkal kapcsolatos tevékenységek végzésének feltételeiről  szóló 14/2015. (II. 10.) Korm. rendelet; az egyes javító-karbantartó szolgáltatásokra vonatkozó kötelező jótállásról szóló 249/2004. (VIII.27.) Korm. rendelet.”

https://www.nkh.gov.hu/web/kozuti-gepjarmu-kozlekedesi-hivatal/hir/-/hir/148222/true/jarmufenntarto-jarmujavito-szervezetek

Tehát: attól, hogy valakinek van járműklíma szerelői végzettsége, még nem jogosítja fel arra, hogy forgalomban résztvevő járművön bármilyen munkát végezzen. A járműjavításra közel 1500 jogszabály és egyéb rendelkezés vonatkozik. Mielőtt megkezdi munkáját, tájékozódjon kötelezettségeiről. Járműjavításnak minősül a klíma javítása is. Egy leeső lökhárító vagy motorborítás súlyos baleseteket okozhat. A járműjavítás általános szabályozását mindenkor a Nemzeti Közlekedési Hatóság végzi. Tevékenységi körével kapcsolatos kötelezettségeiről tájékozódjon.

A jármű klímaberendezések szerkezetileg azonos módon épülnek fel, mint az általánosan ismert biztonsági hűtőközegekkel használt leggyakoribb hűtőkörök. Fő komponensei, mindig megegyeznek, mint kompresszor, kondenzátor, fojtó szerv, elpárologtató és az őket összekötő csővezeték. Természetesen formájukban és szerkezetileg egymástól jelentősen eltérhetnek, típusonként változóak lehetnek a főbb komponensek.

A kompresszor, mint nyomáskülönbséget képző elem részletes bemutatása:

Funkcióját tekintve létrehozza azt a nyomáskülönbséget a hűtőkörben, ami biztosítja a hűtőközeg áramlását és ez által, valamint a többi komponens üzemelése által, működteti a fizikai folyamatokat, mint kondenzáció és elpárolgás. Számos különböző fajtájú és gyártmányú eltérő hűtőközeggel üzemelő klímakompresszorral találkozhatunk. Helyes megnevezése kompresszor. Nevéből adódóan kizárólag gőz halmazállapotú hűtőközeg szállítására alkalmas. Neve a komprimálás, komprimáció szóból ered, ami sűrítést, összenyomást jelent. A folyadékok nem vagy csak nagyon kis mértékben összenyomhatóak. A szivattyúk alkalmasak ezek szállítására. Járműklíma rendszerekben kizárólag térfogat-kiszorításos elven működő kompresszorok üzemelnek. Ezek típusai a következőek: Belső kialakítás szerint előfordulhatnak dugattyús, scroll, rotációs, centrifugál lapátos, nagyobb hűtőberendezések esetén akár csavar kompresszoros kivitelűek is lehetnek, vagy hibrid autók esetén hermetikusak.