Truck & Trailer raktérhűtők

Truck & Trailer, Járműtől független hajtású raktérhűtők (hűtőkamion, pótkocsi)

Raktérhűtés hűtés funkciója és feladata:

 A raktérhűtő hűtési feladata: hogy a szállítás során a berakodott árut a berakodási hőmérsékleten tartsa!

Nem feladata a szállítás közben az áru hőmérsékletének megváltoztatása. Méretezése sem ennek megfelelő. Kivételt képeznek ez alól a speciálisan így méretezett egyedi berendezések, mint például az élőállat szállítók. Más-más szállítási feladatokat eltérő kivitelű, eltérő hűtőközeggel üzemelő berendezésekkel lehet megoldani. Raktérhűtés esetén a másik nagyon fontos szempont, hogy a szigetelési hiányosságot a raktérhűtő méretével nem lehet kompenzálni, vagy csak kis mértékben, de hosszú távon semmiképpen sem megoldás. A nem megfelelő szigetelés következményei lehetnek, a túlzott jegesedés, az elégtelen hőmérséklet az elvárthoz képest, a túl magas elpárolgási hőmérséklet, amely akár további meghibásodásokhoz is vezethet.

Összefoglaló néven azokat a berendezéseket nevezzük így, melyek saját  dízelmotorral rendelkeznek. Ezen belül is a „Truck” a teherautóra, esetenként nehézpótkocsira szerelt önálló dízelmotorral hajtott, vagy működtetett raktérhűtő berendezéseket jelöli. A „Trailer” pedig félpótkocsira szerelt, önálló dízelmotorral hajtott vagy működtetett, legnagyobb berendezése esetenként a közel 1t súlyú raktérhűtőket jelenti. Ezeket a berendezéseket kifejezetten a 3,5 t feletti járművek rakterének hűtésére, fűtésére  fejlesztették ki. Truck and trailer berendezések esetében általános, hogy a berendezés monoblokk kivitelű. A Truck hűtők esetében az üzemanyag ellátás történhet a jármű üzemanyagtartályból, vagy saját tankból. Trailer hűtők esetében tekintettel a félpótkocsik kialakítására, kizárólag saját üzemanyagtankról üzemelnek. Az önálló dízelmotorral szerelt hűtőberendezések villamos rendszere is teljesen független a gépjárműtől. Önálló 12 V-os rendszerrel üzemelnek, saját akkumulátorral, beépített áramfejlesztővel, mely biztosítja az akkumulátor töltését és üzem közben szükséges energiaellátást. Truck hűtő esetében az akkumulátor a berendezésen kívül kerül elhelyezésre. Trailer berendezéseknél a szerkezeti egység belsejében kap helyet. Split rendszerű berendezésről csak akkor  beszélhetünk, ha az eszköz multi temp, azaz osztott kamrás kivitelű. Üzemanyag ellátásuk történhet berendezésen kívül elhelyezett elektromos üzemanyag tápszivattyúval, vagy a diesel motorba beépített saját mechanikus üzemanyag szivattyúval is.

Önálló dízelmotorral szerelt hűtőberendezés esetén feltétlenül szükséges, hogy a dízelmotor és a hozzátartozó perifériás egységek működése hibátlan legyen. A hűtési rendszer működésének alapvető feltétele, hogy a dízelmotor üzemképes állapotban legyen. Ezért mind az üzemanyagrendszer, mind az olaj rendszer, mind a dízelmotor hűtési rendszere, illetve a folyadék szintek, az akkumulátor állapota, a dieselmotor fordulatszáma, mind mind kontrollálásra kerül a hűtőrendszer vezérlésénél és befolyásolja a hűtőberendezés működését.

Ezekkel kapcsolatban néhány jármű gépészeti alapszabály. Alapvető szerkezeti különbség van az üzemanyagszűrő és az olajszűrő közt. A szerkezeti különbség a felhasználás módjából adódik. A diesel motor üzemanyagrendszerének alkatrészei és adagolója nagy tisztaságot igénylő finommechanikai eszközök, ezért inkább ne kapjon üzemanyagot, minthogy szennyezett gázolajjal üzemeljen. Ellentétben a motorolajjal, amely érintkezik a korommal illetve a légszűrő által meg nem szűrt szennyezett levegővel. Viszont a motor üzemelését tekintve inkább kapjon szennyezett olajat a csapágysor, minthogy olajozás nélkül maradjon. Ezért az olajszűrőt egy biztonsági szeleppel látják el, mely átszakad dugulás esetén és továbbra is biztosítja a motor kenését, ugyan szűretlen szennyezett olajjal, viszont megakadályozza a maradandó sérülést okoz károsodást. A diesel motoron kialakítanak bypass olajszűrő kört is. Ez az olajteknő körét szűri, a visszacsorgó olajat, melyre azért van szükség,  hogy ne a rendszerben lévő fő szűrő szennyeződjön el, hanem inkább a másodlagos szűrő. Másodlagos szűrőként viszont minden esetben üzemanyagszűrőt alkalmaznak, hogy el tudjon dugulni. Dugulás esetén a megkerülő ágban, a bypass szűrőt megkerülve kerül vissza az olajteknőbe az olaj.

Mindez azért nagyon fontos, hogy tudjuk, melyik szűrő milyen célt szolgál, hogy a karbantartás során a megfelelő helyre az oda illő alkatrészt építsük vissza.

Levegőszűrő tekintetében találkozhatunk olajtükrös, illetve száraz, papírbetétes levegőszűrőkkel. A papír betétet minden esetben cserélni kell az olajtükrös légszűrőben, az esetlegesen lecsökkent olajszintet maximum jelzésig feltölteni. Amennyiben a szennyeződés miatt megnőtt az olajszint, azt új olajra kell cserélni a szükséges mennyiségben.

Olajtükrös légszűrőbe használhatjuk a dízelmotor által használt motorolajat (6.2.17. ábra). A levegőszűrőből elhasznált olajat a dízelmotorolajjal azonos kezelési feltételek mellett, veszélyes hulladéknak kell tekinteni, melynek tárolásáról és elszállításáról a vonatkozó környezetvédelmi szabályok betartása mellett elszámolni és gondoskodni kell.

SzintjelzőLevegőcsőSzűrőhálóOlajtartájSzűrt levegő
kiáramlása
Levegő
beáramlása


6.2.17. ábra. Olajtükrös Levegőszűrő

Forrás: Veteraninfo.hu

A dízelmotor hűtési rendszerét minden esetben megfelelő töménységű és minőségű fagyállóval kell feltölteni, még akkor is ha fagy veszély nem áll fenn. Különböző gyártók eltérő minőségű fagyállót írnak elő. A fagyálló feladata a fagyveszély nélkül motorhűtési feladat ellátása, valamint a motor hűtési rendszerében lévő alkatrészek kenése (például vízpumpa, termosztát), emellett a motor hűtési rendszerben a korrózió gátlása. Ezeket csak a gyártó által előírt minőségi fagyálló képes teljesíteni.

A dízelmotor hűtője nem minden esetben képez külön szerkezeti egységet. Előfordul, hogy a kondenzátorral egy szerkezeti egységbe van integrálva, külön csőkígyóként. Ezért az elhanyagolt motorhűtési rendszer, vagy a nem megfelelő fagyálló hűtőfolyadék okozta károsodás miatti javítása, cseréje jelentős költséggel, illetve a hűtőkör megbontásával járó munkafolyamat lehet.

Csoportosításuk egyszerűbb, mint a járműmotorral hajtott hűtőberendezések esetében. A szerkezeti felépítés szerint lehetnek homlok falra, illetve alvázra szerelhető kivitelűek. Az alvázra szerelteket jellemzően „U” betűvel jelölik, mint Under-mount. Felépítésük és funkciójuk tekintetében megkülönböztetünk monoblokk és osztott kivitelűeket. Egyterű és osztott kamrás, azaz multi temp berendezéseket.

Nézzük azokat a szerkezeti egységeket, amelyeket kifejezetten truck & trailer raktérhűtő berendezésekben alkalmaznak, autóklímábkan és kisebb raktérhűtőkben egyáltalán nem, vagy szerkezeti felépítését tekintve eltérnek az általános hűtőkörökben használt alkatrészektől.