Nyomás kapcsolók, jeladók

Nyomáskapcsolóknak több típusát ismerjük. Léteznek biztonsági magas nyomáskapcsolók, biztonsági alacsony nyomáskapcsolók és kondenzátor nyomásszabályzó kapcsolók. Külső jegyeik alapján hasonlóak vagy teljesen megegyeznek. A csatlakozás módjában eltérhetnek, elektromosan és mechanikusan. Egy példa a nyomáskapcsolókra a 6.2.7. ábra.

Nyomáskapcsoló a légkompresszor differenciálnyomás-kapcsolóhoz

6.2.7. ábra. Nyomáskapcsolók.

Forrás: https://hu.sgmls.com/c-pressure-switch-car-ac-cooling-system.html

A magas nyomáskapcsolók szolgálnak a nem kívánatos túl magas nyomás esetleges károsodás hatásainak megakadályozására. Az alacsony nyomás kapcsolók a túl alacsony nyomás kialakulásának káros hatásai ellen védenek, és az ez által kialakuló meghibásodásoktól védik a rendszert. A kondenzátor nyomásszabályzó a kényszerhűtést vezérli, ezzel biztosítva a megfelelő üzemi körülményeket. Esetenként a nyomáskapcsolók akár egy testben is összeépítve megtalálhatók, nem képeznek feltétlenül külön egységet. Nyomásjeladók (távadók) alkalmazása mellett a rendszer működését nem ki- és bekapcsolt elemek határozzák meg, hanem lehetővé válik a vezérlés helyett a rendszer szabályozása. Van visszacsatolt adat a rendszer működéséről, így a működtetés a nyomás jeladó alkalmazásával képes a szabályozásra, az optimális üzemi körülmények meghatározására és beállítására, akár egy kondenzátor ventilátor fordulatszámának szabályozásával. Amennyiben az automatika képes a jeleket feldolgozni és a kimenő oldalon a működtetett eszközöket megfelelően szabályozni.

A nyomástávadós rendszereknél nyomástávadó látja el az üzemeltetés és a biztonsági lekapcsolás funkcióját is. Szükséges esetben a kompresszor mágnes kuplung kikapcsolásával.

Hálózati üzem:

Hálózati üzemben a berendezések figyelik a rendelkezésre álló villamoshálózat megfelelőségét, fázissorrendjét és feszültségesését.

A kompresszort működtető villamos motor lehet, külső villanymotor, mely szíjjel hajt, illetve a beépített fél hermetikus vagy hermetikus kompresszorba szerelt betét motor. Mindegyik esetében termisztor-lánc figyeli a motorban található tekercsfejek hőmérsékletét és további motorvédő van beépítve a mágneskapcsoló mellé.