Kompresszorolajtípusok

Alapolaj típus szerint különböző kompresszorolaj típusokat ismerünk. Ezek közül a leggyakoriabbak a PAO, PAG és POE olajok.

PAO olaj (Polialfa-olefin)

Az alapolajok IV. csoportjába tartozó szintetikus olaj. A szintetikus szénhidrogén alapú alapolajokat minden esetben adalékolni kell. Az adalék határozza meg a kopásgátló képességet, a korróziós képességet, módosítja a súrlódást, antioxidánsokat, habzás gátló adalékot tartalmaz és különböző viszkozitás módosító, dermedéspont csökkentő és tömítés regeneráló anyagokat is tartalmazhat.

A PAO olajat „univerzális” olajként emlegetik, szinte nem higroszkópos.   Viszont kismértékben elegyedik csak a hűtőközeggel, ami nem feltétlenül jó, mivel kevésbé kering a rendszerben, így kevésbé is hűl. Csak abban az esetben javasolt a betöltése, ha a gyártók által megadott specifikációknak megfelel.

PAG olaj (polialkilén-glikol)

A PAG olajok rendkívül higroszkóposak, viszont képesek jól elegyedni a hűtőközeggel, megfelelő keringést biztosítva az olajnak a rendszeren belül. Elsősorban klímatartományban alkalmazzák, pl.: Buszklímák esetén. Két fő csoportját különböztetjük meg, az egyik csoport az a nyílt kötésláncú, a másik pedig a zárt, azaz kettős kötésű speciális PAG olaj.

Azért fontos tudni azt, hogy a rendszerben használt PAG olaj milyen kötésű kémiailag, mivel a PAG a legelterjedtebb klímakompresszor olaj. A légkondicionáló rendszerekben emellett a legelterjedtebb hűtőközeg pedig az R-134a, mely hűtőközeg típusnak a kiváltása folyamatban van. Új típusbizonyítványt járműre ezzel a hűtőközeggel már nem engedélyeznek. A forgalomban lévő berendezéseket pedig átállítják a jelenleg alkalmazott hűtőközegekre, az R-1234yf-re (HFO típusú hűtőközeg) vagy blendjeire (keverékeire). A HFO hűtőközegek viszont kizárólag a modern kettőskötésű molekulaszerkezettel rendelkező olajjal használhatók. A nyílt láncú olajjal reakcióba lép és mérgező elegyet is alkothat. Jelenleg mindkettő a piacon van, ezért kellő körültekintéssel kell megválasztani a számunkra megfelelő PAG kompresszor olajat. PAG olajat kizárólag olyan kompresszorokban lehet alkalmazni, melyek nem rendelkeznek villamos betétmotorral. A higroszkópossága miatt kialakuló savasodás hatására oldhatja a villamos betétmotor szigetelésére szolgáló lakott.

POE olaj (poli-észter)

A poli-észter olajok szintén higroszkóposak, bár kevésbé, mint a PAG olajok. Elviselik a rendkívül magas kompresszió véghőmérsékletet. Jól elegyednek a hűtőközegekkel, és magasabb a dielektromos állandójuk. Hermetikusan zárt és villamos betét motorral szerelt fél-hermetikus kompresszorokban egyaránt alkalmazható, mivel nem oldja a lakkot. Szinte az összes biztonsági hűtőközeg alkalmazása esetén használható. Poliészter alapú olajokat jellemzően nagyteljesítményű klímaberendezésekben, járművek esetében buszokban, kötöttpályás közlekedésben alkalmazott klíma rendszerekben, valamint raktérhűtőkben is alkalmaznak. Jellemzően az ezekben előforduló villamos betétmotor és a szélsőséges, valamint nem kiszámítható környezeti viszonyok miatt és a raktérhűtő esetében az alacsony elpárolgási hőmérséklet miatt indokolt poliészter olaj használata megfelelő viszkozitás mellett.

A kompresszor olajok nem keverhetőek, nem elegyednek egymással és előnytelenül befolyásolja minden tulajdonságukat keveredésük. Egyértelműen a kompresszor, illetve a klímarendszer meghibásodásához vezet. Sem az olaj típusok, sem a hűtőközeghez előírt olaj típusok nem keverhetőek. A PAG és POE olajok esetében nedvességgel érintkezve paraffint képez, ami a kompresszorokban lerakódásokhoz vezet. Az elektromos teljesítmény szabályzó szelepeket eltömíti, így használhatatlanná téve a kompresszort.

Minden típusú kompresszorolaj különböző viszkozitási szintekkel elérhető. Mindig alkalmazzuk a gyártók által előírt megfelelő viszkozitású olajat a későbbi meghibásodások elkerülése érdekében.

A berendezésekből a javítás során visszanyert, vagy lecserélt kenőanyag veszélyes anyagnak minősül. A hűtőből visszanyert kompresszor olajat soha ne tároljuk zárt tartályban, mivel az még oldott hűtőközegek tartalmazhat. Biztonsági szelep vagy kissé meglazított záródugóval ellátott tartályban tároljuk, hogy ne tudjon túlnyomás kialakulni. A jogszabályi előírásoknak megfelelően vezessünk róla nyilvántartást és jogosultsággal rendelkező vállalkozásnak adjuk át megsemmisítésre.