Gépek felépítése

Felépítésüket tekintve a gépek lehetnek split, azaz osztott kivitelű gépek, lehetnek monoblokk rendszerű (azaz az elpárologtató és a kondenzátor egy egybeépített egységet alkot), valamint több kamrás (tehát multitemp) kivitelűek, ahol minden esetben egy kültéri egységhez, több beltéri egység tartozik. Az összes kivitel lehet kettős üzemű. Elhelyezésük történhet a gépjármű karosszériájának tetején furgonok esetében, vagy alvázra szerelt dobozos hűtős autók esetében a homlokfalon a fülke felett. Több gyártó is ajánl úgynevezett rejtett kondenzátoros egységet. Ezek nem képezik a kompletten összeszerelt gépek csoportját. Gyakorlatilag az üzemeltetéshez szükséges eszközök rendelkezésre állnak és többnyire a kivitelezőkre bízza a fő komponensek elhelyezését. Lehetőség van a gépjármű elején hűtőtartóban elhelyezni a kondenzátort, vagy a jármű padlólemeze alatt, amennyiben ez a biztonságos gépjármű hasmagasság megtartása mellett megtehető. Ezek a gyártók legritkábban alkalmaznak típus specifikus szetteket, amelyek egy-egy adott jármű típusra vonatkoznak. Általában univerzális eszközöket használva a kivitelezést a szakemberre bízzák. Az összes fent említett berendezés esetében meghatározhatjuk, hogy a berendezést csak hűtési céllal használjuk, vagy fűtésre is alkalmas opcióval kérjük.

A legegyszerűbb:

Kizárólag a jármű motorjával működtethető hűtő berendezés. Csak hűtési célokat szolgál, kifejezetten friss áruszállításra gyártották. Forrógázos leolvasztást sem tartalmaz. Az esetlegesen kialakuló jegesedést a raktér levegőjének ventilátorral történő forgatásával szünteti meg, miközben a kompresszor nem üzemel.

Leolvasztással:

Azoknál a berendezéseknél amelyeknél fennáll a fokozott dér képződés-, jegesedés veszélye, szükséges leolvasztani az elpárologtató lamella felületét időről-időre. A leolvasztás indításának módja lehet időzített, automatikus és manuálisan, kézzel indított. Időzített leolvasztásnak nevezzük, amikor adott, fix intervallumonként indítja a leolvasztást a berendezés. Automatikusnak nevezzük, amikor az első leolvasztást követően a berendezés  kalkulál a leolvasztás hosszából egy intervallumot, mely alapján szükségessé teszi a következő leolvasztás kezdetét. Manuális leolvasztást a vezérlő megfelelő gombjának megnyomásával indíthatunk, abban az esetben ha az elpárologtató borda hőmérséklete 0 °C fok alatt van.

A leolvasztás befejezése mindig automatikus. Megtörténhet hőmérsékletre, illetve időtartamra. Általában az elpárologtató véghőmérséklete az, ami leállítja leolvasztást. Jellemzően 8 Celsius fokos bordahőmérsékletnél, de amennyiben az olvasztás hossza meghaladja a programban meghatározott leghosszabb időtartamot, a leolvasztás abbamarad, a berendezés visszaáll hűtés üzemmódba és hibaüzenetet továbbít a kezelője fele.

Forró gázos leolvasztással szerelt Direct drive berendezések esetében egy mágnesszelep (HGS, Hot Gas Solenoid) a kondenzátor előtt a kompresszor által továbbított forró gőzt bevezeti az elpárologtatóba. Első körben csepptálcafűtés csőkígyóján halad végig felolvasztva az abban képződött jeget, hogy biztosítsa a leolvasztáskor keletkező olvadékvíz megfelelő elvezethetőségét a csapdából. A csőkígyó vége becsatlakozik az expanziós szelep mögé az elpárologtatóba. A forró gőz az elpárologtatón végighaladva a szívócsőben végződik. Egy szívóoldali nyomásszabályzó van beépítve a kompresszor megvédése érdekében, majd az eddigre már lehűlt és részben kondenzálódott hűtőközeg a szívócsőben elpárologva jut vissza a kompresszorba.

Fűtéssel:

Fűtési opcióval szerelt berendezés esetében (6.2.11. ábra) a leolvasztó mágnesszelep mellett egy fordított alapállapotú (alaphelyzetben nyitott) kondenzátor elzárószeleppel is ellátják a berendezést. Ilyen esetekben a hűtőközeg kizárólag az elpárologtató fele tud áramlani fűtés üzemben. Így lényegesen nagyobb fűtési teljesítmény érhető el. Annak érdekében, hogy a folyadéktartályban rekedt hűtőközegek a hűtő körbe visszajuttatva fűtés üzembe is részt vegyen a munkában, egyéb eszközök is szükségesek. A folyadék tartály belépő pontjánál visszacsapó szelepet kell elhelyezni. Egy harmadik mágnesszelepen keresztül a nyomóoldal közvetlenül a folyadéktartályra kerül visszavezetésre. Leolvasztás üzemben a forró gőz az expanziós szelepen keresztül az elpárologtatóba kényszerül. A folyadéktartályból az ott található folyadék állapotú hűtőközegek az elpárologtatón végighaladva már nem jut vissza a kondenzátorba. Kizárólag az elpárologtató körében fűtési feladatot ellátva kering. Annak érdekében, hogy az expanziós szelepen keresztül visszafele ne legyen képes a hűtőközeg áramlani a folyadékágba is, az expanziós szelep elé, visszacsapószelep kerül beépítésre. E technikai megoldással, a fűtési üzem során a hűtőkör hűtőközeg töltetének mintegy 60%-át képesek vagyunk a fűtési körbe visszaáramoltatni, és ezzel a működéshez szükséges hatékony fűtést biztosítani. Nem standard módja a fűtésnek, inkább a nagyobb Truck &trailer berendezéseknél jellemző (6.2.11 ábra).

6.2.11. ábra Járműmotorról hajtott rendszer forrógázos leolvasztással, fűtéssel

Forrás: Carrier Transicold Direct Drive training

A Direct drive járműfűtés területén ritkán, de találkozhatunk teljes ciklusfordítás elvén működő raktérhűtő berendezésekkel. Itt a hűtőkörfolyamatot teljes egészében megfordítva, két expanziós szeleppel biztosítják az elérni kívánt szükséges fűtési teljesítményt (6.2.12a., b. ábra). Amennyiben a fent felsorolt módszerek által leadott teljesítmény nem elégséges a fűtési igény kielégítésére, jellemzően  kiegészítő fűtőberendezést, kályhát építenek be és  vezérelnek a raktérhűtő berendezés vezérlésével.

 

6.2.12.a. ábra. Hűtés üzem járműmotorról

Forrás: Thermo King Direct Drive training



6.2.12.b. ábra. Fűtés üzem járműmotorról

Forrás: Thermo King Direct Drive training

 

Osztott kamrás berendezések, Bitemp és Multitemp:

Osztott kamrás berendezéseknek azokat az eszközöket nevezzük, melynél egy kondenzátor egységhez egynél több elpárologtató csatlakozik. Külön raktér részben vannak elhelyezve. Eltérő hőmérséklet beállítása esetén is képesek az adott rakteret a beállított értéken tartani. Több lehetőség van megvalósításukra. Az első csoportba soroljuk az úgynevezett bi-temp berendezéseket. Ezeknél a berendezéseknél a  fő kamra működése előfeltétele a második kamra működésének. Önállóan a második kamra nem képes üzemelni. Multi-temp berendezéseknek nevezzük azokat a berendezéseket, ahol a két kamra egymástól teljesen független, külön-külön és együtt is képesek üzemelni. Ellentétes üzemmódban, eltérő beállított terem hőmérséklet mellett is.

Legegyszerűbb kivételek esetén a két elpárologtató párhuzamosan, folyadék, illetve forró gáz szelepekkel el van választva egymástól. Azonos üzemmódokban párhuzamosan működnek egymással, ellentétes üzemmódokban pedig, míg az egyik el nem éri a beállított set pontot, a másik várakozik, majd a másik indul és végrehajtja a feladatot. Az ilyen kivételek esetén az áru megvédése érdekében jellemzően a vezérlés látja el a precízebb szabályozás feladatát, több fajta szabályozási rendszer működik. Az alap szabályozásban az egyik kamra prioritást élvez, és amíg az el nem éri a beállított értéket, csak az üzemel. Jellemzően a friss áru szállítására szánt raktér élvez prioritást a fagyasztottal szemben, de lehetnek kivételek, mint például cukrászati termékek esetében, ahol a fagylalt elsőbbséget élvez a hűtést igénylő édességekhez képest. A prioritást meghatározhatja a konkrétan kijelölt kamra, de akár a teremben beállított munkapont is meghatározhatja a kamrák szabályozásának sorrendjét. Az ilyet progresszív szabályozásnak hívják. A szerkezetileg így felépített rendszer esetében azonban automatikus üzemmódban regresszív szabályozás is megvalósítható. Ez azt jelenti, hogy a két kamra üzemelése felváltva, adott ciklus idővel ellentétes üzemben párhuzamosan történik, és a teremhőmérséklet változása, illetve a beállított munkaponttól való távolsága határozza meg, hogy a berendezés milyen irányban tolja el egymástól a ciklusidőket. Az eltérő üzemmódban üzemelő elpárologtatóknál így elérhető az, hogy mindkét raktér egyenletes tempóban éri el a beállított értéket, és igazodik a környezeti terheléshez.

Eltérő megoldásként megvalósítható az osztottkamrás hőmérséklet szabályzás úgy is, hogy amennyiben ellentétes üzemmód szükséges az üzemelés során, a külső egységet a hűtőkörből kizárjuk. A fűtési feladatot ellátó elpárologtatóból kondenzátor lesz, és az ott kondenzált folyadék a hűtést kiszolgáló térben párolog el, elpárologtató üzemmódban. Az üzemmódok tetszőlegesen felcserélhetőek a két elpárologtatók közt annak megfelelően, hogy milyen feladatot látnak el.

6.2.12. ábra Két raktér, hűtés-fűtés, hálózati hajtás

Forrás: Carrier Transicold Xarios Mt training