Olajleválasztó

Közvetlenül a kompresszor után beépített olajleválasztó a hűtőközeg által a kompresszorból elhordott olajat választja ki, és lehetővé teszi annak kompresszorba történő visszavezetését (6.2.2 ábra).

Az olajleválasztóba belépő nyomóoldali olajjal telített forró gőz halmazállapotú hűtőközeg egy hálónak ütközik. A hűtőközeg gőz molekulák akadálytalanul áthaladnak, de az apró olajcseppek fenn akadnak a hálón, és összegyűlve lecsepegnek a tartály aljára. Az olajleválasztó házából a nyomóoldali forró gőz tovább halad a nyomócsőben, az olaj pedig egy, a tartályon belül felcsévélt kapilláris csövön keresztül a szívó ágba, vagy közvetlenül a kompresszorházba kerül visszavezetésre.

A kapilláris cső megakadályozza, hogy a szívó ágba átjusson a forró gőz halmazállapotú hűtőközeg, mert az olaj teljes keresztmetszetében áramlik benne.

A kompresszor meghibásodása esetén cserére szorul. Az olajleválasztót szakszerűen javítani, tisztítani nem lehet.

Gyártmánytól függően a kivitelek eltérhetnek, de szerkezetükben és elvi felépítésükben azonosak.


6.2.2 ábra. Olajleválasztó

Forrás: Carrier Transicold Direct Drive Training