Eutektikus hűtők
A közvetlen hajtású jármű hűtési rendszerek közé sorolnak néhány érdekes technikai megoldást is, mint például az eutektikus hűtő berendezéseket. Hétköznapi megnevezésével a „csilingelős autókat”. Ezek a berendezések furcsa elegyei a raktérhűtésnek, a hűtőkamráknak és a folyadékhűtőknek. Járműhűtés menet közben gyakorlatilag nem valósul meg. Hűtést pusztán a tárolt hőmennyiség leadása biztosít. Működési elv tekintetében egy hálózatról üzemeltetett aggregát úgynevezett eutektikus paplanokat, sóoldattal feltöltött lapokat hűt. Ezekben az eutektikum megszilárdul. A megszilárdulási hőmérséklet általában -32-38 Celsius. A megfelelő használhatóság feltétele, hogy az eutektikus lapokat ez alá a hőmérséklet alá kell hűteni. A lehűtött sólapok általánosan körülbelül 90 kg súlyúak. Méretük 1600x800x40mm és a mennyezetre rögzítve és a homlokfalon elhelyezve szereltek. Az általunk tárolt hőmennyiség a bennük található megszilárdult eutektikum olvadása által, a környezetből felvett energiával hűti környezetét és a szállítás során tartja a rakteret megfelelő hőmérsékleten.
Szerkezeti felépítésüket tekintve több fajta berendezéssel találkozhatunk. Hagyományos esetben a sólapokba integrált csőkígyó biztosítja az eutektikum hűtését. Az aggregát a járművön kerül elhelyezésre. A hűtőkör szerves része a járműnek és üzemeltetéséhez csak villamos energiára van szükség. Létezik azonban más technikai megoldás is, tekintettel arra, hogy a jármű súlyát nagyban megnövelik már az eutektikus lapok is, így találkozhatunk olyan megoldással, ahol az aggregált egy telepített eszköz. Ilyenkor kizárólag az eutektikus csatlakozás van kialakítva a járművön Az autón nem található meg a hűtőberendezés, az eutektikus anyagot egy külső folyadék hűtővel hűtik. Egészen addig a pontig, amíg az áramlás meg nem szűnik hűtés közben, jelezve azt, hogy az eutektikum megszilárdult.
Speciális járműfelépítményt igényel, mert hordozni képes mennyezetet kell kialakítani amely elbírja az eutektikus lapok nagy súlyát. Az ajtókeretek minden esetben fűtöttek menet közben is, és a lehűtés során is, hogy ne fagyjanak be. A felépítményen kisebb ajtókat alakítanak ki, viszont a többet. Az ajtónyitással elveszített hőmennyiség menetközben nem pótolható. Csak tárolt mennyiségre lehet számítani, ezért több kisebb nyílással optimalizálják a rakodást-szállítást és minimalizálják a veszteséget. Üzemeltetés során az első lehűtés 24 óra időtartamot igényel. Ezt követően minden 8 órás üzemidőt követően 12 órás töltési szakasszal fenntartható a teremben elvárt hőmérséklet és biztonságossá teszi a mélyfagyasztott áruk szállítását. A rendszer kizárólag a fagyasztott termékek szállítására alkalmas, pluszos tartományban nem alkalmazható.