Generátor üzem:

Nagy számban megtalálhatóak olyan berendezések, amelyeknél a dízelmotor egybe van építve a generátorral. Ebben az esetben a lendkerékre szerelt neodímium mágnesekből álló forgórész pusztán belóg a kuplungharang helyére szerelt állórészbe, így kopó alkatrészt nem tartalmaz. A forgórészt a dízelmotor főtengely csapágysora tartja vonalban. Sem gerjesztésre, sem külső áramforrásra nincs szüksége az energiatermeléshez, teljesítménye meghaladhatja a 20 kVA-t (6.2.43. ábra kiemelt alkatrésze a generátor.). Az így előállított háromfázisú szabványos feszültség alkalmas nagyteljesítményű hermetikus, illetve fél hermetikus kompresszorok működtetéséhez. A dieselmotor alacsony fordulatnál a hálózatival megegyező 400 V-os, 50 Hz-es, 3ph-ú szabványos feszültség jelenik meg. Emelt fordulatszámon 490 V-os, 60Hz-es, 3ph-ú a feszültség és a frekvencia. A kompresszoron kívül, a ventilátor motorok, a kondenzátor, az elpárologtató erről a feszültségről üzemelnek (6.2.44. ábra). Fontos tudni, hogy a javítások és karbantartások nagyfokú villamos felkészültséget igényelnek. A generátor megbontása pedig csak körültekintően történhet, ugyanis a nagyon erős mágneses tér akár a szívritmus szabályzót is képes megzavarni.

6.2.43. ábra. Dízelmotorral egybeépített generátorhajtás

Forrás: Carrier Transicold Vector 19 HE training

6.2.44. ábra. Generátorról üzemelő hűtőkör elemek

Forrás: Carrier Transicold TRS Operating Manual

6.2.45. ábra. Félhermetikus kompresszor.

Forrás: Carrier Transicold 06D Spare Parts Manual

Több esetben a két kivitel kombinációját is alkalmazzák.

A segédüzem a ventilátorok üzemét biztosítja, míg a kompresszor meghajtását továbbra is a diesel motor adja.

2: Általánosan elfogadott konstrukció, hogy amennyiben a villamos hajtást külső aszinkronmotor biztosítja, diesel üzemben a fűtés üzemhez felgerjesztik generátornak. Az így megtermelt villamos energiát villamos fűtésre fordítja a berendezés, ilyenkor a feszültség nem mindig szabványos, de a fűtőtestek szempontjából erre nincs is szükség, pusztán a szimmetrikus terhelésre.

3: Azonban az üzemszerűen erre méretezett villamos motorok képesek ellátni a generátor szerepét is. Erre is találhatunk példát a külső meghajtású fél-hermetikusként ismert kompresszor átalakításával. Ebben az esetben mágneskuplungot találunk a kompresszoron, mely nem fél hermetikus, hanem nyitott (6.2.46. ábra.).

Amikor a kompresszor meghajtását a raktérhűtőbe épített dízelmotor végzi (dízel üzemben), akkor a mágneskuplung meghúz, a kompresszor forog és ellátja a hűtés feladatát. A villamos betétmotor generátorként üzemel és biztosítja az energiát a ventilátorok számára. Amennyiben a rakteret fűteni kell, vagy pusztán a légáramlást biztosítani benne. Diesel üzemben a kompresszor meghajtását a raktérhűtőbe épített dízelmotor végzi, így a kompresszor hengerfej teljesítmény-szabályzók tehermentesítik a kompresszort. A hűtőkör nem üzemel, pusztán villamos energiát állít elő a betétmotorja, mellyel mind a fűtési feladatot (elektromos fűtőbetétekkel), mind a ventilátorok üzemét biztosítja. Hálózati üzemben a mágneskuplung szétkapcsol, a ventilátorok a hálózatról üzemelnek, a kompresszor pedig fél hermetikus kompresszor üzemmódban látja el a hűtési feladatot.

http://shop.lumikko.com/images/kuvapankki/maxi/Hybridikompressori_3426.JPG

6.2.46. ábra. Nyitott kompresszor mágnes kuplunggal

Forrás: Lumikko.com


Hybrid kompresszorÉllenálló külső burkolatHybrid kompresszor által működtetett venitlátorokKompakt kivitel

 


6.2.47. ábra. Elkülönülő hajtási rendszer, mely külön részegységet képez

Forrás: Lumikko.com

A gyártók leleményességét, sokszínűségét jelzi, hogy a jármű rakterek hűtésének és fűtésének biztosítására hány lehetséges megoldás van. Tükrözi ezt az is, hogy olyan berendezés is készül, amely szerkezeti felépítésében megegyezik a jármű motoros gépekkel. Nem egy, hanem kettő kompresszor található benne. Külön-külön látják el a hűtési feladatot, dízelmotorról hajtott és villamos hálózatra csatlakoztatott üzemben. A két kompresszor működése egymástól reteszelve van, és a hűtőkörön belüli összekapcsolásuk visszacsapó szelepen keresztül valósul meg, hogy egymás működését ne zavarják. Ebben az esetben a dízelmotorral szembe fordítva (6.2.51. ábra) Hardy-tárcsával (6.2.50. ábra) hajtja meg a kompresszort. A villamos üzemet pedig egy külön erre a célra beépített scroll kompresszor látja el (6.2.48. ábra). Elektromos hálózati üzemben nagy teljesítményű transzformátor egyenirányított és stabilizált feszültsége biztosítja a 12 voltos ventilátormotorok működtetését, valamint a vezérléshez szükséges villamos energiát. Minden gyártó más szemszögből közelíti meg a feladat megoldását. Ebben nagyrészt szerepet játszanak erőforrásaik, kapcsolati rendszerünk, az, hogy milyen háttértámogatásuk van, valamint a karbantartás és javítási költségek redukálására való összpontosítás. A minél alacsonyabb üzemeltetési költség, az új hűtőközegek használata és a minél kevesebb hűtőközeg alkalmazása pedig a legnagyobb kihívás a piacon maradás érdekében.

6.2.48. ábra

Forrás: Zanotti Uno Technical Manual

6.2.49. ábra.

Forrás: Zanotti Uno Parts Catalogue

6.2.50. ábra.

Forrás: Zanotti Uno Technical Manual

 

6.2.51. ábra

Forrás: Zanotti Uno Parts Catalogue

Az alkalmazott kompresszorok mechanikai tulajdonságai nagyban eltérnek. Egy scroll, vagy csavarkompresszor lényegesen jobban igénybe veszi a fokozott terhelés, és a nagyobb súrlódó felületek miatt az alkalmazott olajakat. Emiatt a kompresszorokban használt olajoknak illeszkednie kell az egyes kompresszortípusok üzemelési feltételeihez és biztosítani a hosszú távú biztonságos üzemelést. Egy adott gyártón belül géptípusonként eltérhetnek az olajok specifikációi, az alkalmazott hűtőközegtől, a hűtőkör felépítésétől, és az alkalmazott kompresszor típusától függően. Azonos megnevezéssel is eltérhetnek a berendezésben alkalmazott hűtőközegek, emiatt az alkalmazott olajok is. Csak az adott kompresszortípushoz szükséges, géptípuson belül előírt olajat lehet használni.