Diesel káros anyag emisszió szabályozás

A dízel káros anyag kibocsátást a nem közúti mozgó gépek belső égésű motorjainak a gáz- és szilárd halmazállapotú szennyezőanyag-kibocsátási határértékeire és típusjóváhagyására vonatkozó követelményekről, az 1024/2012/EU és a 167/2013/EU rendelet módosításáról, valamint a 97/68/EK irányelv módosításáról és hatályon kívül helyezéséről szóló az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/1628 rendelete (2016. szeptember 14.) szabályozza. .

A fent említett rendelkezés gondoskodik arról, hogy a jövőben Truck and trailer kategóriában használt raktérhűtő berendezések dízelmotorjai megfeleljenek az Európai Unió által elvárt emissziós normáknak. Ezen szigorításoknak megfelelően a jelenlegi raktérhűtő berendezések a jogszabály életbe lépésekor, a türelmi időn túl, már a kötelezően betartandó nem emissziós normáknak kell, hogy megfeleljenek. Jelenleg már csak olyan raktérhűtő berendezés típusjóváhagyása fogadható el, mely a jogszabályban előírt emissziós normáknak megfelel. A jelenleg típusjóváhagyással rendelkező berendezések a jogszabályban meghatározott türelmi idő végéig forgalomba hozhatók.

A Truck and trailer kategória egyik speciális felhasználási formája az élőállat szállítás. Jellemzően a napos szárnyasokat szállítják ilyen berendezésekkel. Hűtési igényük óriási. A rendkívüli hűtési igény abból adódik, hogy ezek az állatok nem képesek a testhőmérsékletük szabályozására, életük első néhány hetében. Testhőmérsékletük 40 °C felett van kicsivel, szűk térben egymás mellé helyezve őket, 26-27 °C feletti hőmérsékletet nem képesek elviselni, túlhevülnek, megfulladnak.  Hőmérséklet szabályzás híján, a szervezetüknek még a hűtés mellett nagyon fontos a megfelelő oxigénellátás, emiatt a hűtést friss levegővel kell megoldani. Azaz nem a hőszigetelt felépítményben keringetett levegőt hűtjük, hanem a kintről beszívott friss levegő lehűtése történik meg óránként akár 8-9 ezer m3/h teljesítménnyel. Ebben a hőmérséklet tartományban a félpótkocsi hűtési igénye a nyári melegben meghaladja a 40 kW-ot. A téli hidegben nagy teljesítményű gázolaj üzemű vizes kályhák – a dízelmotor hulladék hőjével együtt – képesek ellátni a fűtési feladatot. Generátor üzemű berendezés esetén nagy teljesítményű elektromos fűtőbetétek dolgoznak a megfelelő hőmérséklet, és az állatok életben maradása érdekében. Egy-egy fuvar során a szállított állatok együttes száma elérheti a 100 000 darabot egy félpótkocsiban.

A másik speciális alkalmazásra a területnek a gyógyszerszállítás. Kifejezetten erre a célra kialakított szabályrendszernek kell megfelelni az alkalmazott technológiának. Sokszorosan ellenőrzött, validált kell hogy legyen a humán, azaz az emberi alkalmazásra szánt gyógyszerek szállítása. Már a tervezéskor meg kell, hogy feleljen számos speciális elvárásnak. Nagyon szigorú ellenőrzési és dokumentálási, biztonsági feltételeknek szükséges megfelelnie mind a felépítménynek, mind pedig az alkalmazott berendezések. Minimális hőingadozás alakulhat csak ki a felépítményen belül. Az áru értéke nem mérhető anyagiakban, mivel emberi alkalmazásra szánt hűtést igénylő gyógyszerek nem megfelelő szállítása akár maradandó egészségkárosodást, vagy még ennél is súlyosabb következményeket okozhatnak.