3 utas (ágú) szelep

Szerkezetét tekintve több fajtája lehet. Vezérléssel egybeépített 3 utas szelep, (6.2.22. és 6.2.23. ábrák), valamint egy külső úgynevezett „pilot” szelep vezérelt kivitel (6.2.24. ábra).  Funkciójukat tekintve megegyeznek.

Feladatuk: a kompresszor által összesűrített nagynyomású forró hűtőközeg gőz áramlási irányának meghatározása. Alaphelyzetben a szelep: hűtés üzemmódban üzemel, (6.2.22. ábra) az-az a kompresszor nyomóoldalát a kondenzátorba vezeti. Amennyiben a szelepet „megvezéreljük” (6.2.23. ábra), átvált és a hűtőközeg gőzt az elpárologtatóba vezeti az expanziós szelep mögé, és lehetőségünk van az elpárologtató leolvasztására, vagy a raktér fűtésére.

      

               

                                                                                                                                           6.2.22. ábra                                                                                     6.2.23. ábra

Forrás: Carrier Transicold Truck and Trailer Training

6.2.24. ábra

Forrás: Thermo King Truck and Trailer Training

Vannak berendezések melyekben a szelep funkciót két másik szelep végzi el (6.2.25. ábra). A két egymással ellentétes működésű szelep szinkronban működik. Az alaphelyzetben nyitott (NO), fordított működésű szelep a kondenzátorral, az alaphelyzetben zárt (NC) szelep az elpárologtatóval van sorba kötve. Az ilyen elrendezés lehetővé teszi az osztott kivitelű készülékek esetében a fűtés és leolvasztás kamránkénti elvégzését, illetve ellentétes üzemmódot.

A három utas vagy háromjáratú szelep funkcióját betöltheti két különálló szervoműködtetésű mágnesszelep is, megfelelő áteresztőképességgel. Feltétel, hogy a két szelep működése ellentétes legyen, az egyik alaphelyzetben nyitott, azaz NO (Normaly Open), a másik pedig alaphelyzetben zárt NC (Normaly Close) szelep legyen. A két szelep egyszerre, egy időben üzemel. Alaphelyzetben a rendszer itt is hűtés üzemben üzemel. Megvezérelve a szelepeket a rendszer fűtésüzemet biztosít.

NC fűtés szelepNO kondenzátor szelep

 

6.2.25. ábra

Forrás: Carrier Transicold Truck and Trailer Training

Elektromos Szívóoldali Fojtószelep Feladata: a hűtőkör aktuális paraméterei alapján a legnagyobb maximális szívóoldali nyomás beállítása (6.1.26. ábra).

 

Felépítése:
1.	Léptető motor 
2.	Szeleptest
3.	Belépő oldal
4.	Kilépő oldal



6.2.26. ábra. Elektromos Szívóoldali Fojtószelep

Forrás: Carrier Trasicold Vector Training

A szívóoldali nyomásszabályzó szelepet gyakran szívóoldali nyomásvisszatartó szelepként is emlegetik, szabályozza a kompresszorhoz visszatérő hűtőközeg nyomását/mennyiségét. Ezzel a mennyiségszabályzással magas raktérhőmérsékletek mellett is biztosítani lehet, hogy az elektromotort, illetve a dízelmotort ne terheljük túl.

A vázlatok két típust mutatnak, működésük megegyezik, az eltérés mindössze annyi, hogy az első kivitel szabályozott (6.2.27. ábra), kimenő nyomása nem állítható, a szelep azonban javítható, míg a második esetében (6.1.28. ábra) a kimenőoldali nyomás szabályozható, a szelep viszont nem javítható.

VédőkupakBelépő oldalRugó hézagolóBelépő oldalRugóSzabályzó membránDugattyúSzelepülékKilépő oldalKilépő oldalSzelepülékSzervízszelepSzabályzó membránRugóÁllító csavar        

                                              

6.2.27. ábra                                               6.2.28. ábra

Forrás: Thermo King Truck and Trailer training