Scroll kompresszor:

A scroll kompresszorban (6.2.37. ábra) két egymással szembe fordított Archimedesi spirál vonalban kialakított csiga kapcsolódik össze. Mozgása orbitális oszcilláló mozgás. Valójában soha nem fordul el. A mozgó csigaház a rögzített csigához egy Oldham kapcsoló villával csatlakozik. Feladata: gátolja, hogy a bolygóspirál elfordulhasson és az esetleges folyadékütés esetén nyit a szerkezeten, ezzel engedi eltávolodni az álló csigától a bolygócsigát, így akadályozva meg kompresszor mechanikus sérülést. Tekintettel arra, hogy üzem közben összekapcsolódó felületek nagyok, ezért speciális olajozásra van szükség, amihez speciális olajat is kell használni. Scroll kompresszor esetében kiemelt figyelmet kell fordítani a gyártó által előírt megfelelő minőségű és mennyiségű kompresszor olaj használatára.

6.2.37. ábra. Scroll kompresszor

Forrás: https://www.toyota-shokki.co.jp/about_us/business/automobile/compressor/kind_3/index.html

Az Oldham kapcsoló gátolja, hogy a bolygó spirál elfordulhasson.

oldham coupler

6.2.38. ábra. Oldham kapcsoló elem

Forrás: Thermo King Truck and Trailer training



6.2.39. ábra. Scroll-kompresszor csigáinak egymáshoz képesti mozgása

Forrás: Thermo King Truck and Trailer training

          A sűrítés vázolt menete folyamatosan megy végbe. Mielőtt a sűrített hűtőközeg kilép, a külső terekbe újabb hűtőközeg mennyiség lép be.

          Azonos időben hat térben történik sűrítés, ami folyamatos, egyenletes kompressziót tesz lehetővé.

          A sűrített hűtőközeg a középső nyomóoldali kilépésnél hagyja el a kompresszort.

A nyitott scroll kompresszorok a hajtáslánc elrendezéséből adódóan vízszintes tengelyűek, míg előfordulnak hálózati hajtásban – hermetikus kompresszorként alkalmazva – függőleges tengelyelrendezésűek, többek között a kedvezőbb olajozási tulajdonságaik miatt.

A legelterjedtebb berendezésekben egy darab nyitott mechanikus kompresszor található. Kettős üzem esetén csupán a meghajtás módja tér el egymástól. Hol a dízelmotor, hol pedig egy külső elektromos motor biztosítja a működtetéshez szükséges mozgási energiát. A hajtáslánc összekapcsolását ezekben az esetekben röpsúlyos tengelykapcsoló biztosítja.

Tengelykapcsolók:

A tengelykapcsoló a dízelmotoron található. A szerepe az, hogy a hálózati meghajtás során a villanymotor ne forgassa a diesel motort.

A tengelykapcsolók felépítése többféle lehet:

  • Elektromágneses. Ami áll egy tekercsből, egy tárcsából, egy csapágyból, és egy nyomó lapból (6.2.40. ábra). A tárcsa meghajtása ékszíjjal történik, a nyomólap pedig szorosan a kompresszor tengelyhez van rögzítve. Amint a tekercs megkapja a működtető feszültséget, a tekercs mágneses tere a nyomólapot nekihúzza a forgó tárcsának, és ezzel meghajtásra kerül a kompresszor. Amint a kompresszor működtető feszültsége megszűnik, a nyomólap rugók ellenében alaphelyzetbe kerül, oldja a kapcsolatot a tárcsával, és a tárcsa szabadon fut a csapágyán tovább, de a kompresszor meghajtása megszűnik. Kuplung javításához a hűtőkör megbontása nem szükséges.

DL170-10Pk(HTAC-1355)

6.2.40. ábra. Elektromágneses tengelykapcsoló 

Forrás: Themo King Bus training

  • Röpsúlyos, mechanikus (6.2.41.a., b. ábra): A diesel motor forgó mozgása keltette centrifugális erő hatására a röpsúly pofák kirepülnek rugó ellenében, nekifeszülnek a röpsúly-háznak, megforgatva azt –biztosítva a hajtást diesel üzemben. Elektromos üzemben pedig a szabadon futást biztosítja, hogy visszafele ne hajtsa meg a belsőégésű motort a villanymotor.

 

6.2.41.a. ábra. Röpsúlyos, mechanikus  tengelykapcsoló, ékszíjjal hajtott kompresszor esetén.

Forrás: Carrier Transicold Truck and Trailer Training

6.2.41.b. ábra. Röpsúlyos, mechanikus tengelykapcsoló. Tengelyirányból, közvetlenül hajtott kompresszor esetén.

Forrás: Carrier Transicold Truck and Trailer Training

A jelenleg használt legáltalánosabban és legelterjedtebben használt hajtástól eltérő megoldásokkal is találkozhatunk egyre nagyobb számban a piacon. Ezek a következők lehetnek: