Közvetítő közeges autóbusz klíma

Néhány autóbusz típus esetén alkalmaznak kompakt folyadékhűtő rendszert is (6.1.24. ábra).

Ezekben az esetekben a jármű motorja nem közvetlenül a kompresszort hajtja meg, hanem egy hidraulikus szervo szivattyút. Az így rendelkezésre álló segédenergia egy hidromotor segítségével meghajtja a kompresszort. A gépjármű hűtési rendszeréből fagyállót leválasztva mágnesszelepekkel, külön keringető szivattyú kerül beépítésre. A keringetett folyadékot annak függvényében, hogy van-e hűtési igény, egy lemezes hőcserélőn keresztül a kompresszor hűti le. A hőcserélőt használva fűtés esetében ugyanezt a hűtőfolyadék kört vizes gázolajjal üzemelő kályhák fűtik, így biztosítva a jármű fűtését. A fűtésben a jármű motorjának hűtőköre is részt vesz. A hűtőkör egy szűk helyre koncentrálódik. Nem igényel hűtőköri csövezést, pusztán a glikol elvezetését a radiátorokig. A fan-coilok kör megbontása során kiemelt figyelmet kell fordítani a légtelenítésre. Nem megfelelő légtelenítés esetében az autóbusz motorja túlmelegedhet. Előnye az alacsony hűtőközeg töltet, kompakt kivitel, kis helyigény. Vezérlését rendszerint a gépjármű CAN-bus rendszerébe integrálja a gyártó. Pusztán a hardvert állítják elő a klíma gyártói az autóbusz gyártók részére. . A vezérlés szinte mindig az autóbuszgyártó elképzelésének az egyedi igényeit szolgálja ki.



6.1.24. ábra. Kompakt folyadékhűtő rendszert

Forrás: Thermo King Aqua Clime Parts catalog