Olajok
Járműklíma rendszerek esetében méltatlanul kevés szó esik az olajokról. Elengedhetetlen részét képezik a klímarendszernek, fontosságuk alábecsült. Az olajokkal történő munkavégzés során a körültekintés mértéke jellemzően nem éri el azt a szintet, amit a gyártók (és az ügyfelek) elvárnának. Látszik ez mindabból, hogy a kompresszor meghibásodások egyik fő jellemző oka az olajokra vezethető vissza. A nem megfelelő típus, a nem megfelelő viszkozitás, a nem megfelelő mennyiség kiválasztásával, az adalékanyagokkal jelentős károk keletkeznek.
Az olajokkal szemben támasztott elvárásaink:
- Biztosítson megfelelő kenést, esetenként tömítést a kompresszor forgó-mozgó alkatrészei részére.
- Segítse a kompresszor megfelelő hűtését.
- Jól elegyedjen a hűtőközeggel, hiszen lényeges szempont, hogy az olaj vissza is jusson a kompresszorba.
- Fizikailag, kémiailag stabil legyen, ne lépjen reakcióba a hűtőközeggel, illetve a berendezésben alkalmazott egyéb anyagokkal.
- Minden olyan hőmérséklet tartományban, ami a jármű használata és a klímaberendezés üzemi tartományán belül van, megfelelő legyen a viszkozitása.
- Ne legyen hajlamos savasodásra, ne legyen hajlamos kokszosodásra a kompresszió megengedett maximális véghőmérsékletén belül.
Járműklíma berendezések esetén mindig célszerű a kompresszorgyártó előírásának megfelelő olaj használata. A jármű gyártója a klímarendszer felépítése és annak specifikációja miatt eltérhet a kompresszorgyártó által megadott típustól és mennyiségtől is. A járműgyártó felelőssége, ha ezt megteszi. Ebben az esetben mindig ezt kell figyelembe venni.
Alapolaj típus szerint különböző kompresszorolaj típust ismerünk. Ezek közül a leggyakoriabbak a PAO, PAG és POE olajok.