Szárító szűrő

 A járműklímákban található szárítószűrők általában több funkciós eszközök. Többek közt betöltik a mechanikus szűrés feladatát, a rendszer nedvességtartalmának megkötését, adott esetben savmegkötő hatásuk is van, valamint szerkezeti kialakításuknak köszönhetően betölthetik a folyadék tartály, vagy kapilláris csővel szerelt rendszerek esetében, a gáz akkumulátor, más néven cseppleválasztó tartály funkcióját is. Expanziós szelepes rendszerekben az adagoló előtt folyadék tartályként funkcionálva alkalmazzák. Kapilláris csővel szerelt rendszerek esetében a szárítószűrő a szívó oldalra kerül a kompresszor elé. Ebben az esetben a szárítószűrőn beül egy speciális „U”-cső kialakítás kap helyet, mely biztosítja azt, hogy a kompresszorba hűtőközeg folyadék vissza ne juthasson, illetve az „U” alján található apró lyuk biztosítja azt, hogy a rendszerben keringő kompresszorolaj ne halmozódjon fel a szűrőben, hanem visszajusson a kompresszorig (6.1.13. ábra). A szárítószűrő mérete, kialakítása alkalmazkodik a hűtőkör töltetmennyiségéhez és a jármű típusához, valamint az abban alkalmazott fojtási rendszerhez.

Szűrő (olajvisszavezetési pont)Elpárologtató
felől
„U” csőDehidrátorFolyadékkompresszor felé


6.1.13 ábra. Szárítószűrő kialakítása

Forrás: http://a.2002-acura-tl-radio.info/page-a/auto-a-c-diagram-51964.html#

Esetenként a szárítószűrő nem képez külön egységet, hanem a kondenzátor szélén kialakított folyadék gyűjtőcsőbe van integrálva, így egy egységet képez a kondenzátorral. A szárítószűrő anyaga lehet ömlesztett textilzsákos, vagy műanyag perforált tartószerkezettel ellátott formában, vagy préselt mag formájában kiképezve.

A szárítószűrővel kapcsolatban – tekintettel a rendszerben betöltött szerepére – fokozott körültekintéssel kell eljárni. Szabad levegővel érintkezve anyaga képes a légkörben található párát megkötni és ezzel elhasználódni. Kizárólag, új, gyárilag lezárt szárítószűrő építhető be minden klímarendszerbe a javítás során. Ügyelni kell arra, hogy ez az eszköz legyen az utolsó, ami a rendszert kompletté teszi a javítás során. A javítás technológiáját követve nitrogénes nyomáspróbával, majd vákuumolással törekedjünk arra, hogy a szűrő nedvesség és savmegkötő képességét minél inkább megtartva kerüljön beépítésre a rendszerbe.

Szárítószűrőkre éppúgy, mint az olajokra, igaz az állítás, hogy az általuk megkötött nedvesség vákuumolás és nitrogénes öblítéssel nem szabadítható fel, és nem távolítható el a rendszerből. Szennyeződésük, elhasználódásuk esetén a javítás során kizárólag a csere hoz megfelelő eredményt.