Tengelykapcsolók:

A járműklíma kompresszorok tengelykapcsolói több típusúak lehetnek. Az állandó szállítóteljesítményű kompresszorokon minden esetben mágnes kuplungot találunk.(6.1.11 ábra) Ami áll egy tekercsből, egy tárcsából, egy csapágyból és egy nyomó lapból. A tárcsát meghajtja a jármű motorja, a nyomólap pedig szorosan a kompresszor tengelyhez van rögzítve. Amint a tekercs megkapja a működtető feszültséget a tekercs mágneses tere a nyomólapot nekihúzza a forgó tárcsának és ezzel meghajtása kerül a kompresszor. Amint a kompresszor működtető feszültsége megszűnik, a nyomólap a rugók ellenében alaphelyzetben kerül, oldja a kapcsolatot a tárcsával és a tárcsa szabadon fut a csapágyán tovább, de a kompresszor meghajtása megszűnik. Kuplung javításához a hűtőkör megbontása nem szükséges.

6.1.11 ábra. Mágneses kuplung

Forrás: https://www.classicautoair.com/compressor-and-clutch/

Az állandó hajtású kompresszorok esetében a tengelykapcsoló nem a hajtás megszakítására szolgál. Rugalmas kapcsolatot biztosít a meghajtás mechanikája és a kompresszor tengelye között, és egy mechanikus retesz egyben. Úgy van kialakítva gyárilag, hogy meghibásodás esetén kettétörik vagy kettészakad. Ezek a mechanikus reteszek a kompresszor megszorulás esetén az ékszíj megcsúszása és az abból kialakuló tűz megakadályozásának céljából vannak így kialakítva.

Az állandó hajtású kompresszorok minden esetben teljesítményszabályozott kompresszorok. Azonban léteznek olyan teljesítmény szabályozott kompresszorok is, amelyeket mágnes kuplunggal láttak el.

Az állandó hajtású kompresszor teljesen 0% teljesítmény szintre nem képes visszaszabályozni, mert akkor nem lenne képes kibillenni a holtponti állapotból a ferde tárcsa. Mivel a hajtást nem tudjuk oldani ezért az állandó hajtású kompresszorral szerelt klímaberendezést tilos hűtőközeg nélkül üzemeltetni, tehát a gépjárművet használni.