Autóbusz klíma általános leírása

Kondenzátor egység ð axiális ventilátorok (6.1.20 ábra)

Fordulatszám vezérlés ð soros / párhuzamos kapcsolás, illetve fokozatmentes a nyomóoldali nyomásérték függvényében

          Elpárologtató egység ð radiál ikerbefúvók

Fordulatszám vezérlés ð 3-fokozat, vagy fokozatmentes

          Teljesítményszabályozás

Kompresszor tengelykapcsoló

„Bypass” szelep

Elpárologtató egység nyomásszabályzó szelep (EPR)

Elpárologtató egység ventilátor fordulatszám szabályozás

Kompresszor fordulatszám (meghajtás áttételi viszony)

EPR szelepBypass szelepFolyadéktartálySzárítószűrőKompresszorElpárologtatóExpanziós szelepKondenzátor


6.1.22 ábra. Autóbusz klíma

Forrás: Thermo King Bus training

Kifejezetten hosszú távú utak megtételére alkalmas buszok kialakítása esetén, miután az utastér hőmérséklet elérte a kívánt értéket és a hőterhelés viszonylag alacsony, szükséges a klímaberendezés teljesítményét csökkenteni. Az alacsony hűtési igény miatt fennáll az elfagyás veszélye. Ha ezt a problémát túl gyakori ki-bekapcsolással kívánják megoldani, a kompresszor tengelykapcsolóját tönkreteheti és ingadozó, hullámzó hőmérséklet alakul ki az utastérben. A megfelelő szabályozás egyik lehetséges megoldása nyomásszabályzó szelep (6.1.23. ábra) beépítése az elpárologtatóba.