Turbókompresszorok

Amint a téma tárgyalásának elején jeleztük, a kompresszoroknak két nagy csoportját lehet megkülönböztetni. Az eddig tárgyalt dugattyús kompresszorok, melyek a térfogatkiszorítás elvén működnek, míg a másik csoport, az úgynevezett turbókompresszorok, melyek az áramlástani elvek alapján működnek. Ezekben a gépekben a gáz nyomásának növelését úgy oldják meg, hogy egy lapátokkal ellátott forgórész segítségével a befektetett mechanikai energiát nyomási energiává alakítják. Ahhoz, hogy a gáz sebessége ne nőjön túl nagyra, egy diffúzort építenek be, ami segíti az egyenletesen lassuló áramlás kialakulását. A komprimáláshoz befektetett energia először járókeréken a közeg sebességi energiáját növeli meg, majd a diffúzorban a sebességi energia nyomási energiává alakul át.

Az áramlás fő iránya szerint axiál és radiál kompresszorokról beszélhetünk, melyek közül a hűtéstechnikában csak a radiál kompresszorokat alkalmazzák. Bár a turbókompresszorok egyfokozatban megvalósítható nyomásviszonya korlátozott. Ennek ellenére kis helyigényük, rezgésmentes üzemük, kis karbantartási igényük, nagy térfogatáramok folytonos szállítására való képességük miatt nagy teljesítményű hűtőberendezésekben, klímákban jól alkalmazhatók.

A turbókompresszor működésmódja

A hűtéstechnikában alkalmazott turbókompresszorok nyitott vagy klíma-vízhűtőknél félhermetikus kivitelben készülnek. Kenésük külön odafigyelést kíván a nagy fordulatszám miatt. Ennek megoldása érdekében leggyakrabban olajszivattyús olajellátó-rendszerrel készülnek. Úgynevezett száraz üzemben működnek, a hűtőközeg-rendszerbe nem kerülhet kenőolaj. Hajtásukra elektromotort, dízelmotort vagy gőzturbinát használnak.

Turbókompresszorok szabályozása

A turbókompresszorok esetében a szívóvezetékbe épített fojtást, mint szabályozási módot nem nagyon alkalmazzák. Jellegzetes szabályozási mód az előperdület-szabályozás, melyhez igen fontos szerkezeti elem a terelőlapátsor, ami a lapát belépő nyílása előtt található. Ez a módszer lehetőséget biztosít a turbókompresszor tág teljesítményhatárok közötti szabályozására. Ritkán használt szabályozási módok még a fordulatszám fokozatmentes szabályozása, valamint a by-pass szabályozás.