Általános diagnosztika
Természetesen csak általánosságban kerül tárgyalásra a vasúti járművek klímarendszereinek felépítése.
Az alapvető hűtőkör diagnosztika már korábban ismertetésre került, így most csak a vasúti alkalmazásoknál előforduló főbb hibajelenségeket vesszük sorra.
Általánosságban elmondható, hogy a korszerű diagnosztika számítógépes háttér nélkül nem, vagy csak igen nehezen kivitelezhető.
Vannak azonban esetek, amikor az elsődleges hibamegállapítást, vagy a lehetséges okok felderítését számítógépes támogatás nélkül kell megoldani.
Ilyen esetekben mindenekelőtt a lehetséges külső okokat kell számba venni:
· kontakthibák, nagy átmeneti ellenállás a csatlakozóknál
· hibás elektromos elemek, pl. beragadt kontaktorok
· A hűtőrendszer alkatrészeinek hibás működése
· Hibás vezetékkötegek (sérült, szakadt vezetékek, laza érintkezések
Hibajelenség |
Ok |
Javasolt eljárás |
A kompresszor nem működik - nincs áramfelvétel |
A berendezés nincs bekapcsolva, esetleg egy késleltetett indítási ciklus miatt még nem működik. |
Várjon egy ideig pl. 15 – 30 másodpercet. |
Nincs tápfeszültség. (kondenzátor és elpárologtató ventilátorok sem működnek). |
Keresse meg a tápellátás hibáját és javítsa ki azt! pl.: áramforrás inverter ACOK jel, tápkábel-csatlakozó, kontaktorok, elektromos csatlakozók. |
|
Nyitott áramkör a 24 V DC vezérlő áramkörben. |
Ellenőrizze a vezérlőáramkört és a vezérlőáramkör biztosítékait, megszakítóit! |
|
A vasúti jármű utastéri hőmérséklete nem igényel hűtést. |
||
Hibás kompresszor. |
Cserélje ki a kompresszort! |
|
Nincs kimeneti jel a vezérlőegységtől. |
Ellenőrizze vezérlőegységet és annak kábelkötegét, javítsa, vagy cserélje ki a szükséges egységeket! |
|
További lehetséges okok: · alacsony-, vagy magas nyomás a rendszerben (nyomáskapcsolók), · kondenzátor ventilátor meghibásodás, · érzékelőhiba (kettő vagy több), · elpárologtató ventilátor hiba. |
||
A kompresszor nem működik; túl nagy áramfelvétel vagy túlterhelés miatti szakaszos működés |
A mozgó spirál megszorult (természetesen spirál kompresszorok esetében). |
Kompresszor csere. |
Megszorult kompresszor csapágyazás. |
Kompresszor csere. |
|
Helytelen kábelezés. |
Ellenőrizze / javítsa ki a kábelezést a kapcsolási rajz alapján! |
|
Alacsony tápfeszültség. |
Ellenőrizze a tápfeszültséget, keresse meg feszültségesés helyét! |
|
Nyitott áramkör a kompresszor tekercselésében. |
Ellenőrizze a motor állórész tekercselésének csatlakozásait! Ellenőrizze a tekercseket szakadásra! Amennyiben szakadt tekercselést talál, cserélje ki a kompresszort! |
|
További lehetséges okok: · magasnyomás hiba, · kompresszor hiba, · kondenzátor ventilátorok hibája, · kompresszor hővédő relé hiba. |
||
A kompresszor kontaktorja megégett |
Alacsony tápfeszültség. |
A tápfeszültség maximum 10%-kal lehet alacsonyabb, mint a kompresszor névleges feszültsége. |
Túl magas tápfeszültség. |
A tápfeszültség maximum 10%-kal lehet magasabb, mint a kompresszor névleges feszültsége. |
|
Gyors ciklikus működés, |
||
A kompresszor (készülék) gyorsan ki- és bekapcsol |
Alacsony hűtőközeg töltet. |
Végezzen szivárgáskeresést, majd javítsa ki a hibát! |
Elzáródott /eltömődött folyadék ág mágnesszelep, vagy expanziós szelep. |
Tisztítsa / cserélje ki a hibás mágnesszelepet, vagy expanziós szelepet! |
|
További lehetséges okok: · alacsony-, vagy magas nyomáskapcsoló ki- és bekapcsol. |
||
Zajos kompresszor |
Laza rögzítőcsavarok. |
Húzza meg a rögzítőcsavarokat! |
Hűtőközeg elárasztás (folyadék). |
Ellenőrizze az expanziós szelep beállítását (túlhevítését)! |
|
A kompresszor ellentétes irányban forog. |
Ellenőrizze az 400/460 V AC tápfeszültség fázis sorrendjét! |
|
Hibás kompresszor. |
Javítsa, vagy cserélje ki a kompresszort! |
|
A kondenzátor ventilátor motorja nem működik |
Laza vezeték csatlakozás. |
Húzza meg a csatlakozásokat! |
Nincs kondenzátorventilátor kimeneti jel a vezérlőegységből. |
Ellenőrizze és javítsa / cserélje ki a kábelköteget vagy a vezérlő egységet! |
|
További lehetséges okok: · alacsony-, vagy magas nyomás hiba. · kompresszor meghibásodás, vagy kondenzátor ventilátor motorhiba. · érzékelő meghibásodás (kettő, vagy több). |
||
A vasúti jármű utasterében túl magas a hőmérséklet (a klímaberendezés nem hűt) |
A kompresszor nem működik. |
Ellenőrizze a kompresszort! |
Alacsony hűtőközeg töltet. |
Javítsa ki a szivárgást és töltse fel a hűtőközeggel a rendszert! |
|
Eljegesedett, vagy szennyezett elpárologtató hőcserélő. |
Olvassza le jeget, vagy tisztítsa meg a hőcserélőt! |
|
Elzáródott nyomóoldali csővezetékek. |
Ellenőrizze a csővezetékeket és szüntesse meg az elzáródást! |
|
Eltömődött szárító-szűrő elem. |
Cserélje ki a szárító-szűrőt! |
|
A kondenzátor hőcserélője szennyezett, a levegő áramlást valami akadályozza. |
Tisztítsa meg a hőcserélőt, szüntesse meg a csökkent levegő szállítás okát (cserélje ki a kondenzátor motort, vagy annak lapátját)! |
|
Az expanziós szelep túlzottan nyitva van (szívóág eljegesedhet). |
Állítsa be a megfelelő túlhevítés értéket, vagy cserélje ki az expanziós szelepet! |
|
Az expanziós szelep hőérzékelő patronja elvesztette töltetét. |
Cserélje ki az érzékelő patron (amennyiben lehetséges)! |
|
Az expanziós szelep hőérzékelő patronja nem megfelelő helyzetben van, nem megfelelően érintkezik, vagy nincs megfelelően szigetelve. |
Javítsa az érzékelő elhelyezését! |
|
Eljegesedett folyadék ág |
Eltömődött szárító-szűrő. |
Cserélje ki a szárító-szűrőt! |
Eljegesedett szívóoldal |
Az expanziós szelep túl sok hűtőközeget juttat az elpárologtató hőcserélőbe. |
Ellenőrizze a hőérzékelő patron és az expanziós szelep túlhevítésének beállítását! |
Eljegesedett, vagy elszennyeződött elpárologtató hőcserélő. |
Olvassza le és/vagy tisztítsa ki a hőcserélőt! |
|
Az elpárologtató ventilátorok nem üzemelnek. |
Ellenőrizze, és ha szükséges cserélje ki a ventilátorokat! |