Általános diagnosztika

Természetesen csak általánosságban kerül tárgyalásra a vasúti járművek klímarendszereinek felépítése.

Az alapvető hűtőkör diagnosztika már korábban ismertetésre került, így most csak a vasúti alkalmazásoknál előforduló főbb hibajelenségeket vesszük sorra.

Általánosságban elmondható, hogy a korszerű diagnosztika számítógépes háttér nélkül nem, vagy csak igen nehezen kivitelezhető.

Vannak azonban esetek, amikor az elsődleges hibamegállapítást, vagy a lehetséges okok felderítését számítógépes támogatás nélkül kell megoldani.

Ilyen esetekben mindenekelőtt a lehetséges külső okokat kell számba venni:

·         kontakthibák, nagy átmeneti ellenállás a csatlakozóknál

·         hibás elektromos elemek, pl. beragadt kontaktorok

·         A hűtőrendszer alkatrészeinek hibás működése

·         Hibás vezetékkötegek (sérült, szakadt vezetékek, laza érintkezések

 

Hibajelenség

Ok

Javasolt eljárás

A kompresszor nem működik - nincs áramfelvétel

A berendezés nincs bekapcsolva, esetleg egy késleltetett indítási ciklus miatt még nem működik.

Várjon egy ideig pl. 15 – 30 másodpercet.

Nincs tápfeszültség.

(kondenzátor és elpárologtató ventilátorok sem működnek).

Keresse meg a tápellátás hibáját és javítsa ki azt! pl.: áramforrás

inverter ACOK jel,

tápkábel-csatlakozó,

kontaktorok,

elektromos csatlakozók.

Nyitott áramkör a 24 V DC vezérlő áramkörben.

Ellenőrizze a vezérlőáramkört és a vezérlőáramkör biztosítékait, megszakítóit!

A vasúti jármű utastéri hőmérséklete nem igényel hűtést.

Hibás kompresszor.

Cserélje ki a kompresszort!

Nincs kimeneti jel a vezérlőegységtől.

Ellenőrizze vezérlőegységet és annak kábelkötegét, javítsa, vagy cserélje ki a szükséges egységeket!

További lehetséges okok:

·         alacsony-, vagy magas nyomás a rendszerben (nyomáskapcsolók),

·         kondenzátor ventilátor meghibásodás,

·         érzékelőhiba (kettő vagy több),

·         elpárologtató ventilátor hiba.

A kompresszor nem működik;

túl nagy áramfelvétel vagy túlterhelés miatti szakaszos működés

A mozgó spirál megszorult (természetesen spirál kompresszorok esetében).

Kompresszor csere.

Megszorult kompresszor csapágyazás.

Kompresszor csere.

Helytelen kábelezés.

Ellenőrizze / javítsa ki a kábelezést a kapcsolási rajz alapján!

Alacsony tápfeszültség.

Ellenőrizze a tápfeszültséget, keresse meg feszültségesés helyét!

Nyitott áramkör a kompresszor tekercselésében.

Ellenőrizze a motor állórész tekercselésének csatlakozásait!

Ellenőrizze a tekercseket szakadásra!

Amennyiben szakadt tekercselést talál, cserélje ki a kompresszort!

További lehetséges okok:

·         magasnyomás hiba,

·         kompresszor hiba,

·         kondenzátor ventilátorok hibája,

·         kompresszor hővédő relé hiba.

A kompresszor kontaktorja megégett

Alacsony tápfeszültség.

A tápfeszültség maximum 10%-kal lehet alacsonyabb, mint a kompresszor névleges feszültsége.

Túl magas tápfeszültség.

A tápfeszültség maximum 10%-kal lehet magasabb, mint a kompresszor névleges feszültsége.

Gyors ciklikus működés,

A kompresszor (készülék) gyorsan ki- és bekapcsol

Alacsony hűtőközeg töltet.

Végezzen szivárgáskeresést, majd javítsa ki a hibát!

Elzáródott /eltömődött folyadék ág mágnesszelep, vagy expanziós szelep.

Tisztítsa / cserélje ki a hibás mágnesszelepet, vagy expanziós szelepet!

További lehetséges okok:

·         alacsony-, vagy magas nyomáskapcsoló ki- és bekapcsol.

Zajos kompresszor

Laza rögzítőcsavarok.

Húzza meg a rögzítőcsavarokat!

Hűtőközeg elárasztás (folyadék).

Ellenőrizze az expanziós szelep beállítását (túlhevítését)!

A kompresszor ellentétes irányban forog.

Ellenőrizze az 400/460 V AC tápfeszültség fázis sorrendjét!

Hibás kompresszor.

Javítsa, vagy cserélje ki a kompresszort!

A kondenzátor ventilátor motorja nem működik

Laza vezeték csatlakozás.

Húzza meg a csatlakozásokat!

Nincs kondenzátorventilátor kimeneti jel a vezérlőegységből.

Ellenőrizze és javítsa / cserélje ki a kábelköteget vagy a vezérlő egységet!

További lehetséges okok:

·         alacsony-, vagy magas nyomás hiba.

·         kompresszor meghibásodás, vagy kondenzátor ventilátor motorhiba.

·         érzékelő meghibásodás (kettő, vagy több).

A vasúti jármű utasterében túl magas a hőmérséklet (a klímaberendezés nem hűt)

A kompresszor nem működik.

Ellenőrizze a kompresszort!

Alacsony hűtőközeg töltet.

Javítsa ki a szivárgást és töltse fel a hűtőközeggel a rendszert!

Eljegesedett, vagy szennyezett elpárologtató hőcserélő.

Olvassza le jeget, vagy tisztítsa meg a hőcserélőt!

Elzáródott nyomóoldali csővezetékek.

Ellenőrizze a csővezetékeket és szüntesse meg az elzáródást!

Eltömődött szárító-szűrő elem.

Cserélje ki a szárító-szűrőt!

A kondenzátor hőcserélője szennyezett, a levegő áramlást valami akadályozza.

Tisztítsa meg a hőcserélőt, szüntesse meg a csökkent levegő szállítás okát (cserélje ki a kondenzátor motort, vagy annak lapátját)!

Az expanziós szelep túlzottan nyitva van (szívóág eljegesedhet).

Állítsa be a megfelelő túlhevítés értéket, vagy cserélje ki az expanziós szelepet!

Az expanziós szelep hőérzékelő patronja elvesztette töltetét.

Cserélje ki az érzékelő patron (amennyiben lehetséges)!

Az expanziós szelep hőérzékelő patronja nem megfelelő helyzetben van, nem megfelelően érintkezik, vagy nincs megfelelően szigetelve.

Javítsa az érzékelő elhelyezését!

Eljegesedett folyadék ág

Eltömődött szárító-szűrő.

Cserélje ki a szárító-szűrőt!

Eljegesedett szívóoldal

Az expanziós szelep túl sok hűtőközeget juttat az elpárologtató hőcserélőbe.

Ellenőrizze a hőérzékelő patron és az expanziós szelep túlhevítésének beállítását!

Eljegesedett, vagy elszennyeződött elpárologtató hőcserélő.

Olvassza le és/vagy tisztítsa ki a hőcserélőt!

Az elpárologtató ventilátorok nem üzemelnek.

Ellenőrizze, és ha szükséges cserélje ki a ventilátorokat!