Rendeletek, előírások
Bár nem közvetlenül a hűtéstechnikai ismeretekhez tartozik, de mindenképpen szükséges az alapvető követelményekkel és előírásokkal tisztában lenni, ha kötött pályás járművek klimatizálásáról beszélünk.
Korábban az erre vonatkozó követelményeket és a járművek ellenőrzésével kapcsolatos teszteket az UIC 553 előírásai foglalták össze.
Napjainkban az következő Uniós rendeletek foglalkoznak ezzel a témakörrel:
· EN 13129-1: 2003 Vasúti alkalmazások - Fővonali vasúti járművek légkondicionálása: komfort paraméterek
· EN 13129-2: 2004 Vasúti alkalmazások - Fővonali vasúti járművek légkondicionálása: típus tesztek
· EN 14750-1: 2006 Vasúti alkalmazások – Városi és elővárosi vasúti járművek: komfort paraméterek
· EN 14750-2: 2006 Vasúti alkalmazások – Városi és elővárosi vasúti járművek: típus tesztek
· EN 14813-1: 2006 Vasúti alkalmazások – Vezetőállás: komfort paraméterek
· EN 14813-2: 2006 Vasúti alkalmazások – Vezetőállás: típus tesztek
Ha valaki mélyebben akar vasúti járművek légkondicionálásával foglalkozni, azon belül is rendszerek tervezésével és ellenőrzésével, úgy mindenképpen szükséges a fent felsorolt előírások ismerete.
Eddig még csak az egyes jármű kategóriák esetében előírt követelményeket, illetve a kialakított rendszerek teljesítőképességének ellenőrzését említettük.
Rendkívül fontos az is, hogy a készülékekkel szemben milyen elvárások, követelmények állnak fenn.
Fontos megjegyezni, hogy vasúti alkalmazásra fejlesztett berendezések felépítésükben, a felhasznált anyagok tekintetében, lényegesen eltérnek a többi jármű klimatizálásban használt készüléktől, ennek következtében áruk is lényegesen magasabb.
Főbb követelmények – a teljesség igénye nélkül – a következők:
· EN 50126 Vasúti alkalmazások - A megbízhatóság, az üzemkészség, a karbantarthatóság és a biztonság (RAMS) előírása és bizonyítása
· EN 45545 Vasúti alkalmazások - Vasúti járművek tűz elleni védelme. 2. rész: Anyagok és részegységek tűzállósági követelményei
EN 61373:2011 Vasúti alkalmazások - Vasúti járművekbe épített részegységek Ütés- és rázásállósági vizsgálatok
A vasúti járművekbe beépített légkondicionáló készülékek és azok részegységeinek ütés- és rázásállósága igen fontos, mivel a vasúti járművek esetében, üzem közben rendkívül nagy, akár 20-30 g-t is meghaladó gyorsulásértékek léphetnek fel.