Vezérlések
Vasúti alkalmazásoknál, az esetek túlnyomó többségében, az egy szerelvényen beépített készülékek vezérlései egy közös klímaoldali CAN hálózatra vannak kapcsolva, mely egy Gateway-en keresztül kapcsolódik a járműoldali CAN hálózathoz (6.3.14. ábra).
6.3.13. ábra Vasúti klímakészülékek vezérlése egy közös hálózatra kapcsolva
Általában a járműszerelvényen elhelyezett minden egyes készülék rendelkezik saját mikroprocesszoros vezérlő egységgel, mely a járműoldalról, a járműoldali CAN hálózattól (MVB – Multifunction Vehicle Bus) kapott utasítások alapján működteti a készüléket a berendezés saját érzékelői/jeladói által mért értékek alapján.
A vezérlő egységek üzemelhetnek megadott beállítási hőfokérték, vagy egy szabványban meghatározott, a külső hőmérséklet függvényében meghatározott hőfokérték alapján.
Az erre vonatkozó diagramot az EN 14750-1 A.1 számú függeléke tartalmazza.
A vezérlőegységek a klímaberendezések működését beépített érzékelők és jeladók adatai, illetve ahogy már említésre került a járműoldalról (MVB) kapott utasítások alapján végzik.
Ezek általában:
· visszaszívott/visszatérő levegő hőmérsékletérzékelő
· külső, beszívott frisslevegő hőmérsékletérzékelő
· légcsatornába befújt levegő hőmérsékletérzékelő
· elektromos fűtőelemek hőmérséklet érzékelői
· nyomó- és szívóoldali nyomás jeladók (hűtőkör)
· nyomó- és szívóoldali nyomás kapcsolók, ezek egyben védelmi eszközök is
· elpárologtatóegység be- és kilépő ágának hőmérséklet és nyomás érzékelői (elektronikus expanziós szelepek)
Természetesen a készülékek számtalan védelmi rendszerrel rendelkeznek, melyek egy része a hűtőkör üzembiztonságát felügyeli (pl. nyomáskapcsolók, mechanikus lefújó szelepek stb.), míg mások az elektromos részegységek üzembiztonságáért felelnek (pl. egyes áramkörök áramfelvételének folyamatos figyelemmel kísérésével).
6.3.14. ábra. Főbb üzemmódok és a szabályozási algoritmus vázlata egy általános vasúti vezérlés esetében
Forrás: Thermo King LFR 8T BUD oktatóanyag
A vezérlés működésének logikáját általában az ún. „létradiagram” szokta bemutatni (6.3.15. ábra). Megértéséhez annyit kell ismerni, hogy a baloldal a csökkenő utastéri hőmérséklet mellett bekövetkező üzemmód váltásokat jelzi, míg a jobboldal az emelkedő utastéri hőmérséklet következtében létrejövő váltásokat.
A létradiagram egyes üzemmód váltó pontjai (a beállítási hőmérséklet értéktől való eltérés) jellemzően változtatható paraméterek a vezérlő szoftverben. Természetesen szigorúan korlátozott és naplózott hozzáféréssel.