Hűtőközegcsere típusai

A hűtőközegcsere a régi és az új hűtőközegek, illetve olajok kompatibilitása szempontjából többféle lehet, a különböző típusok összefoglalását láthatjuk az alábbi táblázatban.

Hűtőközegcsere-típus

Hűtőközeg-típus

Olaj-típus

A tulajdonságok változásának háttere

Kockázat-becslés

1

HFC-ről HFC / HFO-ra

POE-ről POE-re PVE-ről PVE-re

Kémiai szempontból mindkét hűtőközegnek, a korábbinak és a korszerűnek hasonló tulajdonságai vannak

Igen alacsony

2

HCFC-ről HFC / HFO-ra

MO-ról MO-ra AB-ről AB-ra

Kémiai szempontból a korábbi hűtőközegnek a tulajdonságai eltérnek a korszerűétől

Kisebb

3

HCFC-ről HFC / HFO-ra

MO-ról POE / PVE-re AB-ről POE / PVE-re

A tömítések kémiai kompatibilitását tekintve a korábbi és a korszerű hűtőközegek tulajdonságai eltérőek. Az olajcsere eltérő tulajdonságokat eredményezhet.

Jelentős

5.3.1. táblázat. A táblázat forrása[2]

1. A legegyszerűbb, legkevesebb kockázattal járó eset az, amikor az új hűtőközeg a régihez hasonló tulajdonságokkal bír és az olaj típusa nem változik. Ha a hőmérsékleti és nyomásadatok hasonlóak, HFC hűtőközegről HFC/HFO típusúra válthatunk, a poliol-észter olaj megtartásával.

2. Ha a bekerülő hűtőközeg kémiai tulajdonságai eltérnek a régitől, az olajtípus viszont azonos marad, akkor a hűtőközegcsere nagyobb, de elfogadható kockázattal jár. A váltás során HFC/HFO típusú hűtőközeg használatára térünk át, az olaj típusa MO, vagyis ásványolaj.

3. Nyilvánvalóan akkor jár a legnagyobb veszéllyel, ha a hűtőközeg és az olaj típusa is megváltozik. Ilyenkor a hűtőközeg HFC/HFO típusúra, az olaj pedig ásványolajról észterolajra cserélődik. A gondot elsősorban az olajcsere okozza, hiszen szinte biztos, hogy az nem lesz 100%-os, és így a rendszerben maradó és az új olaj keveréke a tömítőanyagot károsíthatja. Ennek következtében fennáll a szivárgás vagy a hibás működés veszélye.