Hűtőközegcsere típusai
A hűtőközegcsere a régi és az új hűtőközegek, illetve olajok kompatibilitása szempontjából többféle lehet, a különböző típusok összefoglalását láthatjuk az alábbi táblázatban.
Hűtőközegcsere-típus |
Hűtőközeg-típus |
Olaj-típus |
A tulajdonságok változásának háttere |
Kockázat-becslés |
1 |
HFC-ről HFC / HFO-ra |
POE-ről POE-re PVE-ről PVE-re |
Kémiai szempontból mindkét hűtőközegnek, a korábbinak és a korszerűnek hasonló tulajdonságai vannak |
Igen alacsony |
2 |
HCFC-ről HFC / HFO-ra |
MO-ról MO-ra AB-ről AB-ra |
Kémiai szempontból a korábbi hűtőközegnek a tulajdonságai eltérnek a korszerűétől |
Kisebb |
3 |
HCFC-ről HFC / HFO-ra |
MO-ról POE / PVE-re AB-ről POE / PVE-re |
A tömítések kémiai kompatibilitását tekintve a korábbi és a korszerű hűtőközegek tulajdonságai eltérőek. Az olajcsere eltérő tulajdonságokat eredményezhet. |
Jelentős |
5.3.1. táblázat. A táblázat forrása[2]
1. A legegyszerűbb, legkevesebb kockázattal járó eset az, amikor az új hűtőközeg a régihez hasonló tulajdonságokkal bír és az olaj típusa nem változik. Ha a hőmérsékleti és nyomásadatok hasonlóak, HFC hűtőközegről HFC/HFO típusúra válthatunk, a poliol-észter olaj megtartásával.
2. Ha a bekerülő hűtőközeg kémiai tulajdonságai eltérnek a régitől, az olajtípus viszont azonos marad, akkor a hűtőközegcsere nagyobb, de elfogadható kockázattal jár. A váltás során HFC/HFO típusú hűtőközeg használatára térünk át, az olaj típusa MO, vagyis ásványolaj.
3. Nyilvánvalóan akkor jár a legnagyobb veszéllyel, ha a hűtőközeg és az olaj típusa is megváltozik. Ilyenkor a hűtőközeg HFC/HFO típusúra, az olaj pedig ásványolajról észterolajra cserélődik. A gondot elsősorban az olajcsere okozza, hiszen szinte biztos, hogy az nem lesz 100%-os, és így a rendszerben maradó és az új olaj keveréke a tömítőanyagot károsíthatja. Ennek következtében fennáll a szivárgás vagy a hibás működés veszélye.